کوردێ لوڕیم

مرکزی برای احیای هویت راستین

کوردێ لوڕیم

مرکزی برای احیای هویت راستین

لرستان سرزمین افسون بهمن توتونچی

درجامعه­ای که فرهنگ معطوف به آینده است بدون شک توسعه درهمه­ی ابعاغد زندگی ازمعیارهای اصلی آن می­باشد،درچنین جامعه­ای فرهنگ فرهنگ توسعه وسازنده،انسان رابه خویشتن خویش بازگردانده ودرواقع امکانی برای اعتلای شخصیت افراد وجامعه می­باشندنه وسیله­ای متوقف ساختن انسان، لذادرچنین شرایطی نه تهنا جوانان هرمملکتی نباید به اشعار،ادبیات،متل­ها،قصه­ها،افسانه­هاواسطوره­های ملت خویش بیگانه باشند،بلکهباید تمامی سعی وتلاش خویش رادرگردآوری،ثبت وضبطباورداشت­های ملت­شان بکارگیرندچراکه این تنها راه مبارزه باهجوم فرهنگ بیگانه می­ باشد،درغیراین صورت ظرف ومیدان برای تهاجم فرهنگ بیگانه بازاست وهرچه سریع­ترشاهدآسمیله شدن فرهنگ ومحوآن خواهیم بود.حال هدف ازبیان مطلب فوق شرح حال مختصری ازدیارکهن ایران زمین یعنی لرستان می­باشد،که چراباتوجه به نمودهای فرهنگی زیاد دراین سرزمین افسون،اماکماکان درزیراین ابرهای تاریخ پنهان مانده است.

واژه­ی لر : عده­ای معتقدندکه کوه پردرخت رابه زبان لری(لر)گویندوبه سبب ثقالت کسره­ی لام به ضمه بدل شده ودرنتیجه به آن لرُگفته­اندویااین که لرُازوازه­ی لورکه نام روستاومحلی وسیع ومسطح درشمال اندیمشک می­باشد.

ازدیدگاه بعضی محققین چون آنان به ماست چکیده وپنیرتازه لر می­گفتندومهمترازآن چون تولید محصولات لبنی ودامداری ازوظایف اصلی­شان بوده لذا انان را لور گفته­اند.بگزریم ازین که واژه­ی لربه معنی مرادوطلب هم بیان شده ،امادرزبان فرانسه لر(LOR)به معنی فرهنگ است ودرانگلیسی یعنی دانستنی­هاوعلم،به طوری که درگذشته­های دوردانشمندان وعلمای انگلستان رابنام لرد (LORD) می­شناخته­اند،درفارسی هم چنان که گفتیم لربه ضم لام(ل)به معنی مراد وطلب معنی شده است وبسیارطبیعی است که ان مراد وطلب چیزی جزدانش،خردوفرهنگ نمی­تواندباشد.دراین راستاآنچه که ازاهمیت شایانی برخورداراست این که،باتوجه به  بیش از60قرن سابقه­ی تاریخی،هنری وتمدن ساکنین لرستان«لر»هرچه باشدجزء لاینفک ازفرهنگ،دانش وهنراست.بسیاری ازتاریخ نگاران که باچشم بصیرت تاریخ رامی­نگرندبراین مسئله متفق القولندکه بسیاری باورهاوآئین­ها،اسطوره­ هاوافسانه­های کهن ایران زمین که درذهن مردم مانده به نوعی ریشه درفرهنگ مردم این سرزمین فرهنگ خواه یعنی لرستان دارد.زیرا که این سرزمین کهن،خسته وافسون­گرهم­پاوهمترازباتاریخ وفرهنگ وتمدن بشری می­باشد.نمودهای عینی این سرزمین خردپرورآئین­ها،قصه­ها،اسطوره­ هاو...می­باشدکه خوددلیل محکمی است براین ادعاازجمله احترام به نور،آتش،اب وخاک به عنوان چهار عنصراصلی حیات،گاه شمارکشاورزی وکشت وکارفجشن­های باران وبرف،آئین­هاوباورهای مذهبی ومراسم­های ویژه وازهمه مهمترموسیقی که جزء لاینفک وناگسستنی مردمان این دیارمی­باشد.تمامی این باورهاکه نمادوسمبل زندگی وحیات می­باشندریشه دراعماق وچجودمردم این دیارکهن داردوبه آن عشق می­ورزند.

بازمانده­های فرهنگی جوامع پیش ازتاریخ درلرستان بیانگرآن است که این جوامع به تدریج مراحل تکامل فرهنگی ازجمله پارینه سنگیفمیانه سنگی،نوسنگی وشهرنشینی راپشت سرگذاشته­اند.به دیگرسخن لرستان به عنوان یکی ازمراکزمهم تاریخ بشری برای اولین باربه اهلی کردن حیوانات ونباتات پرداخته ودرواقع زندگی ده نشینی وکشاورزی راکه لازمه­ی پیدایش تمدن می­باشداغازکرده است.آری ملتی باپیشینه­ای چنین درخشان که می­توان آنان رابه عنوان پیشگامان انقلاب ده نشینی وکشاورزی نام بردفایاسزاواراست که ما لرهارافقط قومی ازاقوام چادر نشین بدانیم؟ایا می­توان نسبت به حفاری­هائی که درگرارجنه(Garr Arjanah) وغارکنجی دردشت گرگاه واقع درنزدیکی خرم­آبادبی تفاوت بود؟مسلماًخیر! چراکه ابزارو وسایل بدست آمده ازانسان­های این دیارکهن(لرستان)به چهل هزارسال قبل برمی­گردد.آیااین شواهدونمودهابیانگرتمدن نیست؟آیاعقلانی وسزاواراست که نسبت به این همه تمثیلات ،ادعیهفاداب وعقاید،نمودهای فرهنگیواثارتاریخی برجای مانده برسنگ قبرهای باستانی که نقش بسته(رقص­هاوآداب ورسووم نخستین) که همه وهمه گویای آن است که مردمان این دیارپیروخسته ازفرهنگ ودانش بالایی برخورداربوده­اندبی تفاوت بود؟ آری فرهنگی که باید درحفظ ونگهداری آن کوشا باشیم ودرجهت اعتلای آن ازهیچ کوششی دریغ نورزیم،زیرا که ارزش­های فرهنگی به عنوان پایه­های اصلی پیشرفت ازاهمیت ویژه­ای برخوردارندکه براساس آن فعالیت­های اقتصادی،اجتماعی وسیاسیشکل می­گیردونبایداین رافراموش کردکه اگرفرهنگی درمسیرس صحیح نباشد نه تنها می­تواندازایجادبحران جلوگیری نمایدبلکه نگاه­هاراهم معطوف به آینده است وبر استانداردهای بالا برایزندگی،داشتن عدالت اجتماعی وحضوراندیشه وخرددرجای جای جامعه تاکیدمی­ورزد.حال که باواژه­ی لر تاحدودی آشناشدیم به تقسیمات لرستان واهمیت ارتباطی آن اشاره­ایی مختصرخواهیم کرد.اهمیت ارتباطی لرستان : سرزمین لرستان،درعصرهخامنشیان وساسانیان به علت این که بین پایتخت­های این دوسلسله قرارگرفته بود،ازموقعیت ممتازی برخوردار وکوتاه­ترین مسیری بودکه همدان به شوش یاپاسارگادوتخت جمشیدرابه مداین وشوش مرتبط می­کرد.درای مسیر،هرچهارفرسنگ(24کیلومتر)یک قلعه باوسایل اولیه­ی زندگی برای عبورکاروان­ هاومبادلاات تجاری ساخته شده بود،هرقلعه دارای یک رئیس ومسوول بود که به آن قلعه بیگی می­ گفتندو وظیفه­ی آنها حفظ نظم راه­ها وچاپارخانه­هابود.حال که ازاهمیت ارتباطی لرستان مطلع شدیم به تقسیمات لرستان می­پردازیم.

تقسیمات لرستان:حدودلرستان دراثزجریانات سیاسی وحوادث دیگرتغییرکرده است ف زمانی آنقدروسیع بودکه قسمت­های عمده­ایی ازاستان­های فارس،خوزستان،اصفهان،کرمانشاهان وتمام استان ایللام،بویراحمد،کهکیلویه وچهارمحال بختیاری ولرستان کنونی رادربرگرفته بودتااین که درسال300ق مقتدرخلیفه­ی عباسی بزای سهولت کسب مالیات وتقسیم قدرت حاکمان محلی،به جای یک حکم،حکامی راتعیین وبه محل لرستان اعزام وسرزمین لرستان رابه لربزرگ وکوچک تقسیم کردوبه مرورزمان لربزرگ به قسمت­های کوچکتری به نام بختباری،کهکیلویه وبویراحمدممسنی وغیره ولرکوچک رابه پیش کوه وپشت کوه نام گذاری کردند.پس ازانقراض سلسله­ایی اتابکان لرکوچک درعهدشاه عباس صفوی،به منظورکاهش اختیارات حکام محلی،لرکوچک رابه دوقسمت تقسیم کردوکبیرکوه راحدفاصل این دوبخش قراردادوبرای پیش کوه وپشت کوه حکام جداگانه­ای انتخاب کردوزمانی مجددا استان­های ایلام ولرستان رادرهم ادغام وبنام استان لرستان نامیده شدودرتقسیمات این دوره پشت کوه به استان ایلام مبدل شدکه علاوه بروجودکبیرکوه آب رودخانه­ی سیمرهراحدفاصل بین استان­های ایلام ولرستان قرارداده وسیمره ودره شهرضمیمه­ی استان ایلام شد.

ایلامی که آن راسرزمین«هل تمپت»یعنی سرزمین فرزانه پرورولرستان راسرزمین طلب علم،دانش وفرهنگ نام نهاده­اند.آری سرزمینی که امروزبه لرستان مشهورومعروف است ممنحصربه پاره­ایی ازخاک بزرگ وپهناورلرستان سابق است ودرنتیجه لرستان کنونی ازطرف شمال به استان مرکزی وهمدان ،ازشمال غربی به استان کرمانشاهان وازمغرب به استان ایلام،ازجنوب به استان خوزستان وازمشربق به رودخانه­ی سزار«دز» واستان­ اصفهان محدوداست.لذااستان کنونی لرستان شامل شهرستان­های خرم­آباد،بروجرد،الیگودرز،دورود،ازنا،کوهدشت،نورآباددلفان،پلدختروالشتروشهرهای دوره،اشترنیان،چالان چولان،زاغه،چغلوند،درب گنبد،گراب،چقابل،طرحان ومعمولان است.

سخن گفتن ازفرهنگ وباورهای مردم لرستان به این مقال ختم نمی­شودچراکه دراین زمینه کارهای بسیار انجام شده است،نکتته­ی مهم این که چرالرستان به عنوان یکی ازپایه گذاران تمدن بشری اماهمچنان ناشناخته مانده ؟بدون تردید عوامل­های زیادی بوده وهست که ازحوصله­ی این مقال خارج می­باشد،امانکته­ی مهم این که لرهاباید بدانندکه هیچ­گاه دیرنیست ومحققین راستین بایدباآگاهی ودیدی ژرف وعمیق به کنه وریشه­ی تمامی مسائل بنگرندوعلل وعوامل بیماری­زای فرهنگی،اجتماعی و....را تشخیص ودرجهت بهبودی آن گام­های موثری بردارند.لرها بایدبدانندکه برای زدودن غبارهزاران ساله­ی تاریخ باآگاهی بایدکارکردوهیچ­گاه ازحرکت نایستادچراکه باآگاهی است که می­توان پیش رفت وکوتاه سخن این که لرها نه تنها ملتی چادرنشین نیستندکه فقط مشغول به دامپروری باشندبلکه باآن ازصاحبان اصلی واولیه­ی فرهنگ وتمدن بشری می­باشندکه تاریخ خودگواهی خواهدداد.

 

منبع :

لرها/دکتراسکندرامان الهی بهاروند

نظرات 3 + ارسال نظر
رهدار 3 - مرداد‌ماه - 1389 ساعت 10:16 http://bonevar.blogfa.com

سلام برهمه لردوستان امیدوارم که ارزش و منزلت این همه بزرگی را بدانیم و این همه خود را کوچک دست این و آن نشماریم . همه روزه اخباری می رسد که در تحقیر قوم لر جد و جهد دارند و تا کنون هیچکس هم گوشش بدهکار نیست .

مینا عزیزی 21 - شهریور‌ماه - 1389 ساعت 17:56

براستی که از قلم آقای توتونچی خوشم آمد لطفا در مورد ایشان اطلا عات بیشتر بدهید که هم اکنون چه میکند ممنون

سلام خانم عزیزی محترم
آقای توتونچی از دوستان عزیز و صمیمی این حقیر میباشند ولی متاسفانه مدتی است به دلایلی از ایشان خبر ندارم و احتمالا تا حدود دو ماه دیگر با هم باشیم اگه مایل بودید ایمیل یا تلفن خودتون رو بذارید میدم خدمتشون .

سجاد مومنی 28 - شهریور‌ماه - 1389 ساعت 13:19 http://baraftow.mihanblog.com

سلام وه لردوسون عزیز.
آقای کمالی وبلاگ خوبی دارید کاش آپدیت تر بود،
یک سوال دارم شما دقیقا لرید یا کرد؟
در کل از مطالب وبلاگتا خوشم آمد.
مطالبی که به زبان کردی نوشته اید تا حدودی برایم قابل فهم است
اما کمی مطلب لری هم بنویسید خوب می شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد